Százmilliókat érő 60 másodperc

5.00 avg. rating (99% score) - 7 votes

startup, vállalkozó, pitch, pitching, vcBocs a hatásvadász címért – persze, pitching megint. Korábban már összeszedtem 12 dolgot, amivel javíthatod a pitch-edet. Az a poszt a jó prezentáció alapelveit fektette le, és utaltam is a cikkben arra, hogy az igazi egyperces pitch még komolyabb művészet, és ígértem, hogy szánok még rá 2-3 külön posztot. Hát, íme az első.

A valódi cél

Tervezzünk kicsit: mit is akarunk elérni egy rövid, maximum 1 perces dumával? Egyáltalán, mit érhetünk el? Természetesen hiú ábránd azt gondolni, hogy 60 másodperc múltán nyílik a csekk-könyv és mire kiszállunk abból a bizonyos liftből egy befektetővel gazdagabbak vagyunk.

[quote style=”boxed” float=”left”]Semmi nem bajosabb, mint félreérthetetlenül kifejezni magunkat, különösen, mikor tudja a beszélő, hogy szavai véglegesek. – Márai Sándor[/quote] A pitch célja, hogy felkeltse a hallgató(k) érdeklődését, adjanak egy névjegyet és amikor megkapják a miénket, ne mentsék a számunkat azonnal a startupper-koldul-ne-vedd-fel kategóriába. A cél tehát egyszer az érdeklődés felkeltése. Aztán persze az sem hátrány, ha a pitch nem olyan, mintha benyomnának rajtad egy gombot, és a benned rejlő Startup Kid Droid 2.0 ledarálná a dumát – vagyis legyen abból a pár indító szóból párbeszéd, indítson el egy együtt-gondolkodást. Ha nincs kémia két ember között, abból nem lesz hosszú távú kapcsolat – és itt kifejezetten nem a férfi-nő kémiára gondolok. Munka-kémia is van, mindannyian ismerünk olyanokat, akikkel inspiráló együtt dolgozni, és olyanokat is, akikkel – ne szépítsük – maga a pokol, és még csak nem is tudjuk, miért. A pitch talán legnehezebb része, hogy szimpátiát ébressz a másikban, és ezáltal akarja a következő találkozót Veled. Ok, a célok megvannak tehát: érdeklődés, párbeszéd és szimpátia.

Az eszközök

1. Kezdj egy olyan mondattal, hogy a hallgatóságod kíváncsi legyen a második mondatra. Ez a legnehezebb része, mert hónapok, sőt évek munkáját kell összefoglalnod, és számodra ez talán lehetetlennek tűnik, de hidd el, meg lehet csinálni. Ha nem tudod megfogalmazni a terméked / rendszered / szolgáltatásod / ötleted egyetlen mondatban, akkor koncentrálj az álmodra, arra, hogy milyen lesz az a jobb világ / környezet / dolog amit megálmodtál. Ha még így sem megy, akkor kérj meg valakit a környezetedből erre – mi, startupperek néha fától az erdőt sem, de a kívülállók esetleg nálunk tisztábban láthatnak minket. A legjobbak a hasonlatok, mint például: „A szolgáltatásunk az AirBnB autóbérlésre.” vagy „Mi vagyunk a Pinterest Twilert-je”.

2. Légy magabiztos. Ahogy egy randin nem akarod egy problémás csaj / pasi képét kialakítani pont abban, akivel igyekszel majd több időt tölteni, úgy a pitch-ed sem lehet izzadtságszagú. Vannak, akik magabiztosnak születnek, sokan megtanulják, és vannak, akiknek soha nem fog menni. Pont ezért mondják, hogy sikeres startup-hoz egy Hacker és egy Hustler kell – de ezt már említettem korábban. Mondjuk az sokat segít, ha a Hustler tolja a pitch-et, nem a motyogó zseni. (bár meg kell, hogy mondjam, egyre több üzletileg is kiemelkedő képességű technológiai arcot látok itthon – talán mert a szükség nagy úr). Viszont a magabiztosság elérésére vannak megtanulható technikák, akinél ez nem gond, az ugorjon, akit érdekel, annak néhány gondolatjeles tipp:

  • Gondolj arra, hogy mi a legrosszabb, ami történhet, ha nem sikerül? Elásni nem fognak, a fogaid a helyükön maradnak, mém sem lesz belőled – startupper vagy álmokkal: semmid sincs – akkor meg mit veszíthetsz?
  • Mivel az előző baromira nem működik 500 ember előtt : ) gondolhatsz arra is, hogy Kiért csinálod, kinek akarsz bizonyítani. A pozitív és a negatív gondolatok különben egyformán működhetnek: jó szándék, segíteni vágyás vagy régi sérelmek, „majdénmegmutatom”-jellegű kapcsolók – de tényleg, hagyjuk a képmutatást a pozitív gondolatokról, van akit a becsvágy hajt. Ez van, emberek vagyunk. Ott és akkor mindegy mitől érzed magadban a Jedi-t, csak érezd.
  • Önmagadhoz hasonlítsd magadat, ne máshoz! Mindig lesznek Nálad nagyobb sztárok. Senki sem verhetetlen, legyőzhetetlen, vagy golyóálló. Mindenkinek van Az A Pillanat és ott és akkor mindenki be van sz*rva. A hőst és a gyávát nem az különbözteti meg, hogy a hős nem fél. Dehogynem – ugyanúgy fél. Csak a hős ennek ellenére megteszi, amit meg kell tennie, a gyáva pedig nem. A saját történetedet írod, nem másét.
  • Mi is a kudarc? Amit kudarcként élsz meg! A jó Hustler-ek a kudarcokat is tapasztalatnak tekintik, és kellően nagyvonalúak tudnak lenni magukkal. Ha totálisan eltolod a pitch-et (ahogy én például egyszer megtettem az egyik legendás amerikai top 10-es VC-vel), akkor legalább tanulj belőle: én azt tanultam meg, hogy van a fáradtságnak egy olyan szintje, ahol már alulteljesítek. Hogy sajnálom-e? Egy frászt! Majd pont ez fog megállítani! … Van még kilenc másik VC a top 10-ben… ; )

 

3. Érzelmeket bele! Ez nem ugyanaz, mint az előző pont, bár elsőre hasonlónak tűnik. A legjobban talán az világítja meg a különbséget, amit az egyik kitűnő magyar startup csapat esetében láttam: Kiállt egy brilliánsan okos közgazdász lány, és valódi magabiztossággal elmondta a pitch-et. Amit hallottam, az akkor még nem volt jó, de ahogy mondta, az ügyes volt, mégis hiányzott valami. Jöttek a technikai kérdések, átkerült a szó a csapat főmérnökéhez, aki egyetlen mondatot mondott, ami úgy végződött, hogy …és wow, ez annyira nagyszerű érzés [természetes félmosoly]. Akármit mondhatott, bármit elhittem volna neki – annyira lelkes volt, hogy akik nem is értették a hallgatóságból, amit mond, érezték hogy valami nagyszerűt alkot, és mint a zenész, aki élete művét komponálja étlen-szomjan, él-hal azért, amit csinál. (Utóbb zseniális, igazi Hacker-Hustler prezentációt tartottak együtt egy startup versenyen!). Vigyázat! Ezt nem lehet megjátszani. Aki hisz abban, amit csinál, abból ki lehet hozni – mindenki másnál csak torz lesz az összkép. Úgyhogy ne szégyelld a hitedet, de az sem szerencsés, ha megjátszod.

4. Bullshit negatívan, plíz!!! Ezt már elmondtam a korábbi pitching posztban is, de az egypercesben még fontosabb: az idő rövidebb, minden szónak jelentősége van, és kevés kivételtől eltekintve nem jó, ha hirdetés szaga van. A bullshit pont attól bullshit, hogy közhelyes és gyakran fölényeskedő, és a hallgatóságban erőszakosan kelt bevonódási kényszert. Márpedig te inkább végigkalauzolni akarod a másikat az álmaidon, nem végigkergetni! Ha angolul kell összeraknod a pitch-et, használd a Harvard generátorát – a megfelelő szavak kiválasztásához -, amiről korábban írtam.

5. Legyen kapaszkodó benne. Ez minden pitch esetében más és más attól függően, hogy hol tartasz, mennyire vad az ötlet, kivel csinálod, stb. Felhasználószám, bevétel, növekedés, egy nagy név, aki veled van – ezek pozitív értelemben mankót adnak a hallgatóságodnak ahhoz, hogy higgyenek neked. A legtöbb ember pozitív és érdeklődő, segíts hát nekik egy kis bizonyítékkal. Viszont ne vidd túlzásba, mert nagyképűnek és fölényeskedőnek fogsz tűnni. Ha egy – vagy kivételes esetben két – ilyen kapaszkodót nyújtasz a pitch-edben, az bőven elég.

6. Gyakorold és gyakorold. Ezt nem ragoznám. Eleve ahhoz, hogy az érzelmekre tudj koncentrálni, gyakorolnod kell, amíg csak készséggé nem válik. Egy profi előadó mondta egyszer, hogy amíg fel nem mondja saját magának az előadását legalább 200 alkalommal (!), addig még a saját családjának sem mutatja be. Minek? Csak rossz lehet a visszajelzés…

7. Ne látsszon, hogy gyakoroltad. Ez fura módon ugyanaz, mint az előző pont: ha készséggé vált a pitch, a részeddé, akkor már foglalkozhatsz a finomságokkal: a testtartásoddal, a testbeszéddel, a hangsúllyal, a lehetséges kérdésekkel, stb. Az összhatás pedig pont attól lesz természetes, ha olyan magabiztos vagy magában a szövegben, mint csótány a bezárt elmegyógyintézetben.

8. Mi NE szerepeljen az elevator pitch-ben? Előre jelzem, hogy az itt elmondottak kötetlen beszélgetésekre vonatkoznak kis hallgatósággal (1-4 ember), és az én álláspontom némileg eltér a „hivatalos” pitch-felépítéstől abban a tekintetben, hogy mi legyen benne és mit mondjunk el már csak akkor, ha kérdezik: Ötlet: igen. Hol tartasz benne: igen. Piac: igen. Versenytársak: igen. Competitive edge: mindenképpen. Monetizációs modell: nem (mert a lelkesedést könnyen a pénz és a vagyon iránti lelkesedéssé változtatja, és mert korai fázisokban fogalmad sincs róla). Mennyi pénz kell: nem (mert pitch szaga lesz tőle az egésznek, és mert kétségbeesettnek láttathat téged). Aki befektetne, és van is pénze, az majd megkérdezi. Ha ezt a technikát követed, annak az a plusz előnye is megvan, hogy ha viszont megkérdezik (“How much are you raising?”), akkor egy szép bővített mondatban tanúbizonyságot adhatsz a profizmusodról is egy hangyányi plusz információ odaszúrásával: “We’re raising an angel round of 550k and with our monthly burn rate of 70k, it would buy us almost 8 months”. Magyarul, magyar befektetőre ugyanúgy igazak az itt elmondottak.

9. Érdemes egy plusz mondattal befejezni, amit a pitching guide-ok nem említenek: hogyan hat az ötleted (megvalósulása esetén) társadalmilag, kik fogják használni és miért. Ez azért jó záró mondat, mert segít a hallgató félnek együtt gondolkodni veled, akár kétségeket fogalmaz meg, akár veled együtt gondolja tovább a hallottakat. Az adataiddal nem fog tudni vitatkozni, de a társadalmi hatásról jó eséllyel lesz véleménye. És akkor a párbeszéd már megvan, és ugye ez volt a meghatározott célunk.

10. Szimpátia. Erre nincs recept, de adok egy tippet, ami olyan mint a C-vitamin sok kamilla teával – nem biztos, hogy bejön de még senkit nem ölt meg: légy szerény és kiegyensúlyozott. Ne nyalj, ne fölényeskedj, ne rajongj, ne humorizálj – idióták ezrei már megtették előtted. Helyette pókerarc, az a bizonyos őszinte félmosoly és borotvaélesre csiszolt pitch! A nagy többségből elismerést fogsz kiváltani, ezt garantálom.

Pitching ahová nézek

Érdekes, hogy miután vagy két éve figyelem a legfelkapottabb prezentációs technikákat, a pitching lényegét Édesanyám fogalmazta meg nekem a legjobban, tőle hallottam ugyanis Popper Péter egyik történetét, a Cayeux Legendát. A történet így szól:

[message_box title=”A Cayeux Legenda” color=”blue”]

A Central Parkban ül egy vak koldus. A nyakában tábla: Vak vagyok. Adakozzatok! Egy napon megszólal egy idegen hang:

– Jóember, mennyit keres maga ezzel a táblával?

– Naponta nyolc-tíz dollárt szedek vele össze, Uram – feleli a koldus.

– Kössünk szerződést – mondja az idegen -, én megfordítom a táblát és ráírok valamit. Maga pedig a gyermekei életére megesküszik, hogy senkivel sem olvastatja el. De egy hét múlva megint eljövök és én magam olvasom fel magának.

A koldus beleegyezik. Egy hét múlva megint megszólal az idegen hang:

– Itt vagyok, eljöttem ahogy ígértem.

– Uram, ön mágus, ön varázsló – lelkendezik a koldus. Tudja, most mennyit keresek egy nap? Ötven, néha hetven dollár is összejön. De megtartottam az ígéretem, nem kérdeztem senkit, mit írt a táblára. De kérem, most már árulja el. És akkor az idegen így szól:

– Az áll rajta, hogy “Jön a tavasz – és én nem láthatom…”[/message_box]

Amikor a pitch-edet írod, gyakorolod, egyetlen dolgot tarts észben: Te milyen bemutatkozást hallanál szívesen? Átszellemülten figyelnél szakállas, erőltetett semmitmondó poénkodást? Érthetetlen, fölényeskedő szakzsargont? Számok végeérhetetlen halmazát? Elmondtam már sokszor, de higgyétek el, nem elégszer: az egyszerűség a legnagyobb fegyver. Épp azért olyan hatékony, mert kevesen tudják megcsinálni. Úgyhogy KISS: Keep It Simple, Stupid. Sok minden ismerős lehetett, de remélem, mondtam újat is. Ha elsajátítjátok jöhet a Változás (kivételesen nem RAP… : )

5.00 avg. rating (99% score) - 7 votes

25 hozzászólás a(z) “Százmilliókat érő 60 másodperc” bejegyzéshez

  1. Egy darabig azt hittem, hogy valami valóvilágos Laci vagy Feri poénkodik ezzel a cikkel, de aztán rá kellett jönnöm a dr. szerző dr. véresen komolyan gondolja ezt a dobálózást az angol szavakkal. Bár itt inkább egy végtelenített amerikai befolyásoltságról van a szó a pitch, a pitching, a startupper, mém, Startup Kid Droid 2.0, Competitive edge, stb. Ezt a baromságot nem lehet eladni anélkül, hogy belekeverjük Márait, ill. Popper Pétert? Azok legalább tudtak magyarul. A zárógondolat (=KISS”) fenomenális, nyilvánvalóan komolyan lehet venni egy majd 4-oldalas cikk végén, ami se nem rövid, se nem egyszerű. (A KISS-ben a két S-t felénk rövid+egyszerűnek mondják.)

    • Üdvözlöm az első Névtelen Troll-t a Startupdate Blogon. A KISS a 60 másodperces elevator pitch-re (lift hajítás) vonatkozik. Neked tényleg úgy tűnt, hogy ez egy elevator pitch (lift hajítás)??? Segítek: ez egy cikk. A HVG-nek nemrég jelent meg egy könyve a témában, a címe Pitch (Hajítás). 250 oldal. Ha szépen megkérlek, megtennéd, hogy felmész az oldalukra és kioktatod őket? Ennek két előnye lenne: az egyik, hogy ők is éreznék a belőled áradó pozitív, segítő szándékkal mélyen átitatott jóindulatot és a végtelenül elkötelezett nyelvművelő szándékot, a másik, hogy addig sem lennél itt. De utána várunk vissza, mert amelyik blognak nincs saját trollja, az nem is komoly.

      És hogy ez a cikk nem egyszerű ?… Öööö… Akkor az Antidilution-t (Fel-nem-hígulás) szerintem még ne olvasd el…

  2. A poszt nagyon jó!!!

    Az előző kommentelőt nem is értem. Nem értem és mélyen elszomorít, hogy nálunk a tudást nem elsimeréssel fogadják sokan hanem összefüggéstelen rosszindulattal.

    • Ez van, András, ezt kell szeretni. De köszönöm a bíztatást, vagy veszi a Mókus / Mókuslány a lapot, vagy szépen felcseperedik itt egy saját troll nekünk. Rosszindulatú is, komplexusai is vannak, retteg is – de hát a miénk! Megteszünk érte, amit tudunk. : )

    • Én csak azt nem értem, hogy bár a blog deklaráltan azt a célt szolgálja, hogy minél többen ki tudjanak jutni az amerikai piacra – mégis időről időre megtalál egy nyelvművelő. Értelmetlen lefordítani, magyarítani, megtekerni azokat a kifejezéseket, amiket úgyis (remélhetőleg) angolul fogunk/fogtok használni. Értem én, hogy komoly nyelvszennyező vagyok, de nem is tagadtam soha és az okát is leírtam (567-szer). Kíváncsi vagyok, más blogoknak milyen a troll-sűrűsége… Mondjuk belpolitikai témákat biztosan nem nyomunk le soha. 🙂

  3. De tiszta butaság ezen kiakadni. A biológia, orvoslás, informatika mind tele van SZAK kifejezésekkel, ettől SZAKma. Nem a nyelvünk erodálása a cél hanem a szakmaiság.

    Na mindegy.

  4. Nagyon jó a poszt (mint az összes többi itt a blogon) és aki azon sír, hogy sok a szakzsargon, akkor az nem érti az egész startup szcéna lényegét. Bár ez más területre is igaz, mindenhol használnak idegen nyelvű kifejezéseket ahol szakmai a téma.

    A bloghoz meg kitartást és sok sikert, én az összes cikket többször is elolvastam, nagyon hasznos minden kezdő startupper számára!

  5. SZia!

    Szerintem is okés a cikk. Látszik benne, hogy gondolkodsz és érzelemből nyomod. Ez kell a hitelességhez. Trollok mindenhol vannak és ilyenkor előjönnek a tavaszi napsütésre :-))))
    A KISS szerintem is fontos. Benkő Willy barátom ki szokta egészíteni az SS.SS modellel. Semmi ördöngősség: Strong Start – Strong Stop.
    Különösen a második fontos, mert gyakran nem dolgozzák ki a Pitchelől rendesen. A hatásos kezdés (pl a mondatok amiket írtál) célja, hogy behúzzon és figyelmet keltsen, a pillanatot ragadja meg. A zárásé viszont az emlékeztetés, elgondolkodtatás ez sokkal hosszabb távú.

    Zoli

  6. A blog sikerének egyik mércéje, amikor megjelenik az első troll 🙂
    (De komolyan. Mert ez azt jelenti, hogy sokan olvassák, így a trollkodást is sokan fogják látni, és ez élteti a szerencsétlent. Ha nem így lenne, indítana saját blogot a magvas gondolataival.)

    A cikk jó.

    • Köszönöm, Mónika! 🙂 Teljesen igazad van, trollok mindig is voltak és mindig is lesznek – amíg anoním módon lehet kommentelni, sok ember így vezeti le a feszültségét – pedig mennyivel jobb inkább munkába ölni az energiákat! Persze, ha indítana saját blogot, akkor neki is lennének trolljai… 🙂

    • Köszönöm, Csongor, különösen sokat jelent nekem, ha olyan olvasónak készítem el a napját, aki a pont-ker iparágban (dot-com) annyira benne van, mint Te! 🙂 Találkozunk a Hajlás Felkezdés Gépezeten… 😀

  7. Szia!

    Nem rég találtam rá az oldaladra (pár napja), és már mindent végigolvastam rajta, ami első körben érdekelt!

    A stílusod érdekes, de igaz az is hogy alacsony LSZ-számmal (Bullshit-counter – ugyebár most dívik itten a magyarítás, vagy mi a szösz) dolgozik minden egyes bejegyzés. Ténylegesen hiánypótlók ezek a bejegyzések, mert nagyon kevesen írnak magyarul ezekben a témákban (és ennyire őszintén meg talán senki más).
    Úgyhogy nehogy abbahagyd! A trollt meg majd etetjük – tényleg nincs olyan valamirevaló blog, aminek nem lenne legalább egy házitrollja.

    Egy kis megjegyzésem lenne a végére. Nem tudom, hogy mi volt-e előbb: a tyúk vagy a tojás, de azt a Popper Péter idézetet már 3 éve megfilmesítették: http://www.youtube.com/watch?v=Hzgzim5m7oU

    Ha idézet kéne, akkor – a troll miatt – inkább Churchill-t idézném:
    “You have enemies? Good. That means you’ve stood up for something, sometime in your life.”

    Üdv,
    Kolos

  8. Kolos, köszönöm mind a biztatást, mind a Churchill idézetet – teljesen ráillik erre a helyzetre. You made my day! 🙂 A YouTube videót közzéteszem FB-on, ha megengeded, hivatkozok Rád, mint a felfedezőre.

    Üdv,

    Péter

  9. Nem nagyon szoktam blogokban kommentelni, de ha már ilyen szépen összegyűltünk a poszt alatt, én is leírom, hogy valóban hiánypótló a blog tartalma, jók az írások, a bullshitmentes stílus pedig csak hab a tortán. Nagyon jó látni, hogy ekkora mozgolódás van mostanában startup témában itthon.

  10. Én sem gyakran kommentelek blogokra, de a tietek egyszerűen szuper, nagyon sok hasznos dolgot olvasok, amiket szépen-lassan el is kezdtem beépíteni a projektembe. 🙂

    Egy kérdésem lenne: Fogtok cikket írni arról, hogy hol, merre lehet célszerűen vagy kockázati tőkebefektetőket, vagy üzleti angyalokat találni? (vannak-e esetleg ilyen oldalak stb.)

    A projektünk istenigazából nem is nevezhető startupnak, a bebikázásunkhoz viszont kell majd egy tőkeinjekció 😀

    A trollnak pedig sok szeretetre és figyelemre van szüksége, különben átmegy máshova kiélni magát, szóval viseljétek gondját!

    Üdv!

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..