Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/clients/client7/web255/web/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/clients/client7/web255/web/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/recommendations.php on line 182
Deprecated: Function create_function() is deprecated in /var/www/clients/client7/web255/web/wp-content/plugins/wordpress-23-related-posts-plugin/init.php on line 215
Az alábbi cikk Szántó Péter tollából került hozzánk, aki a University of Southern California-n tanulta a startup okosságokat, hogy B Creative nevű cégén keresztül itthon kamatoztassa azokat a digitális üzletfejlesztés területén.
Winston Churchill-t egyszer egyetemi hallgatók felkérték egy előadás megtartására, amit a Miniszterelnök egyből el is vállalt – amúgy a felkérők legnagyobb meglepetésére. Egyetlen kérdés hangzott el Churchill részéről: Milyen hosszú legyen az előadása? Válaszként érkezett, hogy természetesen bármennyi, amennyit csak akar. Azonban ez nem így működik, mert a bölcsesség itt az, hogy ha valóban korlátlan ideje lett volna Churchillnek, akkor egyből indulhattak is volna és tart egy három napos workshopot. Ha azonban egy órában kellett volna összefoglalni az anyagot, két hét felkészülési időt kér.
Így működik az emberi agy
Minél rövidebb idő áll rendelkezésünkre, annál összeszedettebben, a hallgatóságot ismerve kell összefoglalnunk mondandónk és elérni célunk – ami legtöbbször az érdeklődés felkeltése. Statisztikailag igazolt tény, hogy az első találkozásnál néhány pillanatunk van a figyelem és pozitív hozzáállás megragadására, így érdemes a story-nkat az alábbi időszakokra bontani: 15-30-60-90-180 másodperc. Ennél hosszabb monológok hétköznapi szituációban már nem szoktak elhangzani, azt már inkább beszélgetésnek hívjuk – és az egy másik műfaj. A figyelem megragadásának számos – itt nem részletezett – technikája van, de a legfontosabb a tartalom helyes felépítése.
A mondandó strukturálása
A nehézség persze az, hogy mit mondjunk ez alatt a kellemetlenül rövid idő alatt. A legfontosabb üzenetek megfogalmazásában segít a message board, amin 15 másodpercben összesűríthetjük mondandónk lényegét. Carmine Gallo, amerikai kommunikációs szakember szerint ennek menete a következő:
1. lépés: vegyél elő egy papírt, whiteboardot, vagy bármilyen rajzeszközt és fogalmazz meg egy tweet hosszúságú (140 karakter) üzenetet arról, hogy miről szól a terméked, ötleted, vállalkozásod. Kérdezd meg magadtól: mi az az egyetlen, igazán fontos dolog, amit a termékemről mindenképp közölni akarok? Ezt írd bele egy körbe.
2. lépés: találj három olyan tulajdonságot, ami a termék szempontjából fontos, írd le, majd nyíllal kösd őket a körhöz.
3. lépés: támaszd alá ezeket a jó tulajdonságokat statisztikákkal, sztorikkal, példákkal. Itt legyél nagyon specifikus!
4. lépés: ha megvan minden, foglald mondatokba a fentieket úgy, hogy minden férjen bele 15 másodpercbe!
A gyakorlatban
Gallo a Lush szappanon keresztül egy konkrét esetet is bemutat:
1. „A Lush kézzel készített szappanokat és kozmetikumokat készít.” – ez a 140 karakternyi headline, ami a termék lényege.
2. A három fontos tulajdonság: friss, környezetbarát, etikus kampány. Ezeket nyilazzuk a headline-hoz.
3. A „friss” jelzőt igazolhatod szállítási adatokkal, például elmondhatod, hogy egy nap alatt ér a gyárból az üzletekbe. Elmondhatod, hogy a szappant nem tesztelték állatokon, vagy hogy csomagolás nélkül kerül a boltokba, így bizonyítva, hogy mennyire „környezetbarát” a termék.
4. Ha jól csinálod, mindez belefér 15 másodpercbe. Az üzenetedet további felsorolással (bullet points) mélyítheted, ez már 30 másodperc. Minél bonyolultabb a termék, annál inkább szükséges a message board, mert mindenkinek kell egy üzenet, ami egyszerű, világos és tömör.
A message board tehát egy olyan módszer, amely segít megfogalmazni a megfelelő üzenetet, amiben a miértekre is válaszol. Az embereknek szüksége van ilyen apró iránymutatásokra, hogy kiigazodjanak a kínálat sűrű erdejében. A lehető legegyszerűbben kell rávilágítani a „miért”-re, elmagyarázni, hogy miért lesz jó, ha megvásárolják az adott terméket, vagy szolgáltatást. Hiszen lehetséges, hogy a mai napig nem ennénk zöldségeket, ha anno anyukánk nem mondta volna el, hogy a sárgarépától egészségesebbek leszünk, kevesebbszer betegszünk meg, így többet lehetünk barátainkkal és nem mellesleg még fütyülni is jobban tudunk majd.
Amennyiben a figyelem megragadásának művészete mélyebben érdekel, pont erről lesz szó e hét csütörtökön, a Traction Tribe által szervezett Hustler Day-en. Regisztrálni még két napig lehetséges itt.